Kundinformation och säkerhet
Vad kan vi hjälpa dig med?
Min information
Du kan uppdatera din kontaktinformation - e-post och mobilnummer - på Mina Sidor.Detta gör du genom att gå till Min profil, som du hittar i menyn överst till höger på sidan.Gå till frågan
Om du vill avsluta ditt konto hos oss ber vi dig skicka en skriftlig uppsägning via meddelandefunktionen på Mina SidorFör att vi ska kunna avsluta kontot är det en förutsättning att eventuellt lån eller kreditkort är avbetalat och att du inte har någon annan utestående skuld i form av ränta, avgifter eller andra kostnader hos Morrow Bank.Gå till frågan
Vi använder information från Folkbokföringen för uppdatering av namn och adress.Om informationen vi har om dig inte är uppdaterad i Min Profil på Mina Sidor, kan du kontakta oss direkt via meddelandefunktionen med information om vad som ska ändras.Gå till frågan
När du gör en ansökan om lån eller kreditkort hos oss görs en kreditupplysning hos UC som en del av kreditbedömningen.Gå till frågan
I det fall det har gjorts en felaktig kreditupplysning på dig måste du kontakta oss så snart du upptäcker detta. Är kreditupplysningen ett resultat av misstänkt ID-stöld måste du göra en polisanmälan som skickas till oss med en förfrågan om att ta bort upplysningen.Gå till frågan
Bedrägeri
Du ska omedelbart kontakta din bank för att spärra BankID och göra en polisanmälan.Du kan även kontakta UC för att lägga en tillfällig spärr mot kreditupplysning.För att hindra att utsättas för ytterligare bedrägerier rekommenderar vi att du lägger en spärr mot kreditupplysning hos kreditupplysningsbolagen, www.minuc.se/bedragerisparr samt sergel.se.Vi rekommenderar också att du spärrar på din folkbokföringsadress hos både skatteverket.se och adresslaset.se. För fler tips och råd rekommenderar vi att ni går in på polisenshemsida, https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/identitetsintrang/Gå till frågan
Om du misstänker att du har blivit utsatt för ID-stöld hos Morrow Bank, är det viktigt att du gör detta:- Kontakta oss! Ring kundservice på telefon 08 403 096 00- Kontakta din huvudbank för att spärra ditt BankID- Gör en polisanmälan- Kontakta UC för att lägga en spärr mot kreditupplysning hos kreditupplysningsbolagen, www.minuc.se/bedragerisparr samt sergel.se.- Vi rekommenderar också att du spärrar på din folkbokföringsadress hos både skatteverket.se och adresslaset.se.- Ladda ner och fyll i formuläret för ID-stöld, och skicka in till oss på fraudSE@morrowbank.com
För fler tips och råd rekommenderar vi att du går in på polisenshemsida, https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/identitetsintrang/Gå till frågan
För fler tips och råd rekommenderar vi att du går in på polisenshemsida, https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/bedrageri/identitetsintrang/Gå till frågan
Morrow Bank frågar aldrig dig om dina bankkoder, kreditkortsuppgifter eller andra känsliga/personliga uppgifter via e-post eller telefon.
Vi ber dig inte att ange ditt lösenord i e-postmeddelanden eller skickar dig en länk för byte av lösenord. Sådana meddelanden är bedrägerimeddelanden.
Om du får ett meddelande i vilket du ombeds ange bankkoder eller numret på bankkortet rekommenderar vi att du raderar meddelandet. Klicka inte på länkarna i meddelandena.Om du misstänker att du har lämnat ut ovan nämnda uppgifter, ta omedelbart kontakt med vår kundtjänst på telefonnummer 08-403 096 00.Vi har samlat information om olika typer av bedrägerier och hur du bäst undviker att falla offer för svindelförsök här.Gå till frågan
Vi ber dig inte att ange ditt lösenord i e-postmeddelanden eller skickar dig en länk för byte av lösenord. Sådana meddelanden är bedrägerimeddelanden.
Om du får ett meddelande i vilket du ombeds ange bankkoder eller numret på bankkortet rekommenderar vi att du raderar meddelandet. Klicka inte på länkarna i meddelandena.Om du misstänker att du har lämnat ut ovan nämnda uppgifter, ta omedelbart kontakt med vår kundtjänst på telefonnummer 08-403 096 00.Vi har samlat information om olika typer av bedrägerier och hur du bäst undviker att falla offer för svindelförsök här.Gå till frågan
Investeringsbedrägeri handlar om att ge bort kortnummer eller överföra pengar till någon som lovat dig vinst genom låg risk.Oftast är det främlingar som snabbt försöker vinna ditt förtroende för att låta dem sköta dessa ”investeringar”.
VIKTIGT! Morrow Bank samarbetar INTE med några aktörer i förbindelse med investeringar. Vi erbjuder heller inte lån utan förpliktelse till återbetaling.
Om du ansöker om lån hos oss, med intensionen att investera i kryptovaluta, bitcoin eller liknande, är du helt och fullt ansvarig för lånet. Skulle någon hävda något annat, är det helt utan undantag ett försök att svindla dig. om olika typer av bedrägerier, och hur du kan skydda dig mot att bli utsatt.Gå till frågan
VIKTIGT! Morrow Bank samarbetar INTE med några aktörer i förbindelse med investeringar. Vi erbjuder heller inte lån utan förpliktelse till återbetaling.
Om du ansöker om lån hos oss, med intensionen att investera i kryptovaluta, bitcoin eller liknande, är du helt och fullt ansvarig för lånet. Skulle någon hävda något annat, är det helt utan undantag ett försök att svindla dig. om olika typer av bedrägerier, och hur du kan skydda dig mot att bli utsatt.Gå till frågan
Phishing, kallas vanligen också nätfiske, och innebär att du via en falska e-postmeddelanden och nätsidor uppmanas att klicka på en länk och ange personliga koder.
Smishing är motsvarigheten till phishing, men via Sms.
Detta är de vanligaste s.k. ”sociala bedrägerierna” där människors tilltro och misstag utnyttjas för någon annans vinning.Du kan läsa mer om nätfiske och hur du kan skydda dig mot bedrägerier här.Gå till frågan
Smishing är motsvarigheten till phishing, men via Sms.
Detta är de vanligaste s.k. ”sociala bedrägerierna” där människors tilltro och misstag utnyttjas för någon annans vinning.Du kan läsa mer om nätfiske och hur du kan skydda dig mot bedrägerier här.Gå till frågan
ID-stöld, eller ID-kapning, är när någon annan utger sig för att vara du, med avsikt att få ekonomisk vinning. Det kan tex vara att ansöka om lån eller kreditkort, eller beställa varor i ditt namn.Det viktigaste du kan göra för att minska risken för att bli utsatt för ID-stöld är att ALDRIG dela din BankID eller lösenord med någon annan.Vi har samlat tips, och information om olika bedrägerityper, här.Om du misstänker att du har blivit utsatt för ID-stöld hos Morrow Bank, är det viktigt att du gör detta:- Kontakta oss! Ring kundservice på telefon 08 403 096 00- Kontakta din huvudbank för att spärra ditt BankID- Gör en polisanmälan- Kontakta UC för att spärra kreditupplysning- Fyll i formuläret för ID-stöld och skicka in till oss på fraudSE@morrowbank.com
Om du har ett Morrow Bank Mastercard ingår en ID-skyddsförsäkring i kortet, det kan du läsa mer om här.Gå till frågan
Om du har ett Morrow Bank Mastercard ingår en ID-skyddsförsäkring i kortet, det kan du läsa mer om här.Gå till frågan
Phishing, Spoofing, ID-tyveri... Bedrägeri mot privatpersoner är ett växande problem, och det utvecklas hela tiden nya metoder som blir allt svårare att upptäcka.Här kan du läsa om de vanligaste metoderna för bedrägeri och hur du bäst undviker dem.Gå till frågan
Sedan 1 januari 2021 är alla banker och nätbutiker skyldiga att säkra näthandel genom en lösning som kräver stark kundautentisering.Det betyder att alla köp på nätet måste godkännas med BankID eller Mobilt BankID, vilket innebär ökad säkerhet för dig som kund.Säkerhetslösningen för Mastercards kortköp heter 3DSecure. Om nätbutiken du vill handla hos inte har den versionen av 3DSecure som krävs uppfylls inte kraven och ditt köp avvisas.Vi har samlat våra tips och råd för en tryggare digital vardag här.Gå till frågan
Kundkännedom
Morrow Bank jobbar aktivt för att uppfylla de juridiska kraven för vår bransch och skydda dina ekonomiska intressen. Vi som bank har ett ansvar att bland annat bekämpa svindelförsök, ID-bedrägeri och ekonomisk kriminalitet, som penningtvätt och terrorfinansiering. Genom att svara på frågorna bidrar du till det viktiga arbetet.
Lagen om penningtvätt kräver att alla banker har en löpande uppföljning av kundförhållandet. Vi måste bland annat känna till syftet med kundernas engagemang och veta hur du som kund använder våra produkter och tjänster. Detta gör vi genom att ställa ett antal frågor till alla våra kunder. Om du inte svarar på frågorna kan det på sikt leda till att du inte kan använda våra tjänster.
Gå till frågan
Lagen om penningtvätt kräver att alla banker har en löpande uppföljning av kundförhållandet. Vi måste bland annat känna till syftet med kundernas engagemang och veta hur du som kund använder våra produkter och tjänster. Detta gör vi genom att ställa ett antal frågor till alla våra kunder. Om du inte svarar på frågorna kan det på sikt leda till att du inte kan använda våra tjänster.
Gå till frågan
Vi som bank är, tillsammans med andra finansiella företag, skyldiga att veta hur våra kunder använder bankens produkter och tjänster. Information om detta ska registreras och uppdateras löpande. En stor och viktig del av bankens samhällsansvar är att vi ska skydda våra kunder, vårt företag och samhället från kriminell verksamhet som penningtvätt och finansiering av terrorism.På Svenska Bankföreningens hemsida kan du läsa mer om bankers skyldighet och lagen om penningtvätt:Gå till frågan
Vi frågar alla våra kunder utan undantag. För att säkerställa att informationen är aktuell och korrekt ber vi löpande om uppföljning från dig som kund. Det kan hända att du inte får dessa frågor samtidigt som andra kunder, eftersom tiden för frågorna beror på när du svarade senast, eller om ditt kundförhållande har förändrats.Gå till frågan
Det är viktigt att du svarar på alla frågorna så att informationen vi har om dig stämmer.
Om vi inte får svar på det vi behöver kan det leda till att vi spärrar konton och tjänster för dig.Gå till frågan
Om vi inte får svar på det vi behöver kan det leda till att vi spärrar konton och tjänster för dig.Gå till frågan
Enligt penningtvättslagen är vi som bank skyldiga att få information om våra kunder och deras finansiella transaktioner. Vi behöver till exempel veta var pengarna som sätts in på ditt konto kommer från.Vi vet att de allra flesta av våra kunder är ärliga, men för att göra det lättare för oss att identifiera de som inte är det, ber vi alla våra kunder om att svara på samma frågor.Vi ställer därför frågor både när du blir kund hos oss och under den tid du är det.Gå till frågan
En person i en politiskt utsatt ställning förkortas till PEP, och är en person som har, eller har haft, en viktig offentlig funktion i en stat eller internationell organisation (tex högt politiskt eller statligt uppsatt). Även dessa personers närmaste familjemedlemmar och kända medarbetare registreras på samma sätt.Gå till frågan
• Föräldrar
• Maka/ make, registrerad partner eller sambo
• Barn, och deras maka/make eller registrerade partner/samboGå till frågan
• Maka/ make, registrerad partner eller sambo
• Barn, och deras maka/make eller registrerade partner/samboGå till frågan
- Känd medarbetare till personer i politiskt utsatt ställning definieras som:
- Person som äger, eller på annat sätt har gemensamt inflytande över, ett företag med en PEP
- Person som på annat sätt har eller har haft nära förbindelse med en PEP
- Person som ensam äger, eller har inflytande över, ett företag som bildats till förmån för en PEP.
Sekretessplikten för bankens anställda regleras i lagen om bank och finansieringsrörelse och inkluderar all information om ditt kundförhållande med Morrow Bank. Detta gäller oavsett om om informationen ges till banken skriftligt eller muntligt. Undantag från banksekretessen gäller endast sådana frågor som regleras av lagen, till exempel en specifik informationsplikt till myndigheterna i samband med skatterapportering eller utredning av brott. Du som kund kan endast återkalla sekretessplikten genom att ge specifikt samtycke till det.Gå till frågan
Morrow Bank följer gällande lagstiftning om insamling av personlig information.Norsk och svensk lag kräver att vi samlar in informationen för att få bra kännedom om våra kunder, till exempel i samband med betalningsförmåga eller risken för penningtvätt.Dessa krav för insamling av information gäller alla våra kunder. Informationen vi får om dig behandlas konfidentiellt och omfattas av lagstadgade regler om sekretess och personuppgifter.Gå till frågan
Klagomålshantering & Visselblåsning
Vi jobbar hela tiden för att du som kund ska vara nöjd med dina produkter i banken, och den service vi kan ge dig. Om det är något du inte är nöjd med finns kundservice till hands för att ta emot dina åsikter och hjälpa dig.
Om du är missnöjd med något utöver det kundservice kan hjälpa dig med så önskar vi att du kontaktar oss skriftligen så att vi kan ta det vidare internt, via vår Kundombudsman. Detta gör du enklast via Mina Sidor, välj kategori ’Klaga’ i kontaktformuläret.Gå till frågan
Om du är missnöjd med något utöver det kundservice kan hjälpa dig med så önskar vi att du kontaktar oss skriftligen så att vi kan ta det vidare internt, via vår Kundombudsman. Detta gör du enklast via Mina Sidor, välj kategori ’Klaga’ i kontaktformuläret.Gå till frågan
Om du har klagomål som gäller försäkring knuten till lån eller kreditkort hos oss ska du kontakta det aktuella försäkringsbolaget.Du hittar en översikt över våra försäkringspartners här.Gå till frågan
Om du är missnöjd med resultatet av vår klagomålsbehandling har du som kund möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ditt ärende prövat. En anmälan till ARN måste vara skriftlig och nämnden tar ställning utifrån dokumentation i saken. Du kan läsa mer på Arn.se.Gå till frågan
Den som misstänker eller känner till stötande omständigheter i banken uppmanas att anmäla detta. Exempel på stötande förhållanden är villkor som kan innebära: Fara för liv eller hälsa
Fara för klimatet eller miljön
Manipulering av redovisningssiffror
Korruption, penningtvätt, finansiering av terrorism eller annan ekonomisk brottslighet
Diskriminering, mobbning eller trakasserier
Brott mot likabehandling av leverantörer
Internt och externt bedrägeri
Brott mot personuppgiftssäkerheten Även om aviseringskanalen tillåter anonym rapportering rekommenderar vi starkt att du överväger att ange ditt namn och kontaktinformation. Denna information kommer att underlätta uppföljningsprocessen och förmågan att hantera det rapporterade problemet effektivt.
Du hittar den externa aviseringskanalen här.
Alla rapporter som skickas via denna aviseringskanal kommer att hanteras av en extern partner, Whistleblower Software, i enlighet med företagets fastställda rutiner.Gå till frågan
Fara för klimatet eller miljön
Manipulering av redovisningssiffror
Korruption, penningtvätt, finansiering av terrorism eller annan ekonomisk brottslighet
Diskriminering, mobbning eller trakasserier
Brott mot likabehandling av leverantörer
Internt och externt bedrägeri
Brott mot personuppgiftssäkerheten Även om aviseringskanalen tillåter anonym rapportering rekommenderar vi starkt att du överväger att ange ditt namn och kontaktinformation. Denna information kommer att underlätta uppföljningsprocessen och förmågan att hantera det rapporterade problemet effektivt.
Du hittar den externa aviseringskanalen här.
Alla rapporter som skickas via denna aviseringskanal kommer att hanteras av en extern partner, Whistleblower Software, i enlighet med företagets fastställda rutiner.Gå till frågan
Från Komplett Bank till Morrow Bank
I maj 2023 blev Komplett Bank till Morrow Bank. Då fick banken nytt varumärke, nytt namn, ny logotyp och ny visuell identitet.Vill du veta mer om banken kan du gärna ta en titt på sidan "Om oss".Gå till frågan
Ja, ditt Komplett Bank Mastercard fungerar precis som vanligt även efter namnbytet. Du kommer att få ett nytt kort längre fram, i god tid innan utgången av ditt nuvarande kort.Gå till frågan
Du får ett nytt kort i god tid före giltighetsdatumet på ditt nuvarande kort gå ut. Ditt nuvarande kort fortsätter att fungera som vanligt.Gå till frågan
Kontakta oss
Du som redan är kund hos Morrow Bank kontaktar oss enkelt via brevlådan på Mina Sidor.Kundservice
08 403 096 00Måndag - Fredag (09 - 14)
Lördag - Söndag och helgdag (stängt)
Spärra kreditkort
08 580 996 99Dygnet runt, hela året
Du kan också spärra kortet själv på Mina Sidor och i appen.
Aktivera digital plånbok
08 580 996 99Dygnet runt, hela året
Ringer du från utlandet? Lägg till landskod +46 framför numret
08 403 096 00Måndag - Fredag (09 - 14)
Lördag - Söndag och helgdag (stängt)
Spärra kreditkort
08 580 996 99Dygnet runt, hela året
Du kan också spärra kortet själv på Mina Sidor och i appen.
Aktivera digital plånbok
08 580 996 99Dygnet runt, hela året
Ringer du från utlandet? Lägg till landskod +46 framför numret