A computer and a waterbottle placed on a desk in front of a window.
  1. Hem
  2. Artiklar
  3. Svindel Och Bedrageri

Så upptäcker du bedrägeriförsök

Bedrägeri mot privatpersoner är ett växande problem, och det utvecklas hela tiden nya metoder som blir allt svårare att upptäcka. Här presenterar vi de vanligaste metoderna för bedrägeri och hur du bäst undviker dem.

Banken varnar

Se upp för den här bedrägerimetoden!

Vi vill varna för den senaste bedrägerimetoden, där kriminella ringer och utger sig för att vara från banken eller polisen. I många fall säger de att dina pengar är i riskzonen och att du behöver föra över pengar till ett så kallat "säkert konto".
Vi påminner om att varken polisen eller banken kommer att be dig lämna känslig information eller föra över pengar via telefon. Om du är tveksam till om något är ett bedrägeri bör du avsluta samtalet och själv kontakta banken eller myndigheten.

Dela aldrig ditt BankID med någon

Ditt BankID är personligt och ska under inga omständigheter delas med någon annan. Du ska heller aldrig signera med ditt BankID på uppmaning av någon annan.
Kontakta din egen bank om du är i en situation där du är beroende av hjälp för att använda nätbank etc.

Spoofing

“Spoofing” är en ny form av bedrägeri, där den som lurar dig gömmer sig bakom ett sökbart svenskt telefonnummer. Bedragaren utger sig ofta för att vara polis eller annan offentlig tjänsteman.Det kan verka obehagligt att få ett sådant samtal, men de kan aldrig göra någon skada om du inte ger dem känslig information.
Kom ihåg att varken banken, polisen eller andra myndigheter någonsin kontaktar dig på telefon och ber dig att göra överföringar eller dela bankuppgifter.

Phishing och Smishing

“Phishing” eller nätfiske, innebär att bedragaren försöker få tag i känslig information genom e-post. Mejlets avsändare ser ut som någon du känner, ett företag eller en myndighet, och på så vis luras du att klicka på länkar, knappar eller bilagor. Det kan också vara via sms och då kallas det “smishing”.Hur vet man att ett e-postmeddelande är säkert?Om du misstänker att ett e-postmeddelande är ett bedrägeriförsök kan du göra följande:
  • Kontrollera avsändaren, länkar och knappar. Håll muspekaren över så ser du hela adressen eller länken.
  • Kontakta avsändaren. Då får du en bekräftelse på att det faktiskt är de som har skickat meddelandet.
  • Lämna inte ut känslig information. Varken Morrow Bank eller någon annan professionell aktör skulle be dig att uppge lösenord, BankID eller annan personlig information via mejl eller sms. Om du blir ombedd att göra det, så är det ett bedrägeriförsök.

Falska påståenden om obetalt porto

Det är tyvärr inte ovanligt att få meddelanden om uteblivet porto eller tull för ett paket som man har beställt. Om du klickar på länken får du troligtvis ett sms från någon som påstår sig vara din bank, och ber dig betala ett belopp. Det är bedrägeri och du bör ta bort meddelandet och blockera användaren.

Falska tävlingar

Falska tävlingar är en utbredd bedrägerimetod, både via e-post och i sociala medier. Blir du ombedd att dela känsliga uppgifter eller betalningsinformation för att få ta del av en påstådd vinst, då kan du utgå från att det är ett försök till bedrägeri.

Falska investeringar och kryptovaluta

Intresset för Bitcoin har exploderat de senaste åren, och många bedragare utnyttjar detta för att hitta och lura oerfarna investerare. Om du funderar på att investera i kryptovaluta bör du undersöka erbjudandet och företaget noggrant innan du förbinder dig till något.Bedragare kan utge sig för att samarbeta med Morrow Bank eller andra banker för att framstå som trovärdiga: detta är en lögn och ett säkert tecken på bedrägeri.
  • Ge aldrig någon kortnummer via telefon till någon!
  • Kontrollera företaget i Finansinspektionens varningslista.
  • Ladda inte ner programvara och låt inte någon okänd ta kontroll över din dator
  • Lämna inte ut annan känslig information såsom kontonummer, kortnummer, kopia av pass eller andra liknande uppgifter.

Så undviker du ID-kapning

ID-stöld, eller ID-kapning, innebär att någon utger sig för att vara du, för att upprätta lån eller krediter i ditt namn. Eftersom det görs med ditt personliga BankID blir du själv ansvarig för eventuell ekonomisk förlust.Tyvärr är bedragaren i dessa fall oftast någon du litar på, till exempel partner, barn eller nära vän. För att undvika den här typen av bedrägerier är det säkraste du kan göra att aldrig dela ditt BankID med någon.

Kärlekssvindleri

Den här typen av bedragare kommer att försöka utnyttja dig ekonomiskt genom att inleda en falsk kärleksaffär. Oftast är förhållandet digitalt och bedragaren går under falsk identitet.Personer i en sårbar livssituation som äldre, ensamma eller de som har förlorat sin äkta hälft är särskilt utsatta.Det kan vara svårt att inse och acceptera att den man älskar är en bedragare. Om du misstänker att du eller någon du tycker om är utsatt för kärlekssvindleri är dessa våra bästa råd:
  • För inte över pengar till någon du inte känner.
  • Prata med vänner. Dessa typer av bedragare spelar ofta på känslor och rädsla. Har du en dålig magkänsla kan det hjälpa att sätta ord på situationen.
  • Prata med banken. Om du vågar vara öppen med situationen kan vi försöka hjälpa dig att hitta en lösning.
Läs mer om hur du kan få en tryggare digital vardag i vår artikel Säkerhet på nätet.Har du blivit utsatt för bedrägeri? Då bör du spärra dina kort, ta kontakt med polisen och med oss på banken.