Betala faktura

Troligen var förra månadens inbetalning försenad, och därmed inte registrerad hos oss vid månadsskiftet när fakturainformationen tas ut. Därför innehåller din påminnelsefaktura ett dubbelt minimibelopp, alltså för två månader.
Om du vet att du betalade för sent, och att detta troligen är anledningen till dubbelfakturerat belopp, korrigerar du själv summan vid betalning såhär:
Använd informationen på senaste fakturan, men dra bort beloppet du betalade in sent förra månaden (registrerat efter månadsskiftet) från beloppet på påminnelsefakturan.Du använder alltid samma plusgiro och personliga OCR-nummer för inbetalning.Gå till frågan

Nej, sedan 1 november 2022 är det inte längre möjligt att betala från utlandet till ett konto hos oss.Alla eventuella betalningar som görs från utlandet kommer att återbetalas.Eftersom vi inte erbjuder utländska betalningar har vi inte IBAN/BIC (SWIFT) för betalning.Gå till frågan

Du måste som minst betala summan som är angiven som ”Minimum att betala” på fakturan.

På Flexibelt Lån utgör minimibeloppet senaste månadens tillkomna räntor och avgifter. Utöver det bestämmer du själv hur mycket du vill betala. Ett större belopp innebär alltså att du amorterar på själva lånet och att skulden därmed minskar. Den del av lånet som är avbetalat blir en disponibel buffert som du kan använda igen.
Gå till frågan

Vi erbjuder endast den 27 i varje månad som förfallodatum för alla kunder med konto hos oss.Gå till frågan

Om betalning av minimibeloppet inte är registrerad hos oss vid månadsskiftet, spärras ditt konto för användning till dess att minimibeloppet betalas.Det tillkommer även påminnelseavgift enligt lag, samt dröjsmålsräntor enligt gällande räntesats.Gå till frågan

Du hittar alltid din faktura på Mina Sidor eller i Morrow Bank app. Ny faktura blir tillgänglig i början av varje månad och har förfallodatum den 27 i samma månad.
Har du anmält dig till e-faktura får du ingen faktura skickad till dig, men hittar den i din huvudbank där du betalar fakturan, i tillägg också på Mina Sidor och i appen.Fakturaöversikten på Mina Sidor ger dig information om samtliga fakturor för dina aktuella produkter och du har även möjlighet att filtrera på produkt eller år. För att se hela din faktura klickar du på PDF i översikten.För att se hela fakturan i appen trycker du på 'Se faktura' och därefter 'Förhandsvisa PDF'. Du kan också välja att ladda ner eller spara fakturan därifrån.Gå till frågan

Om du har betalat fakturan innan förfallodatum kommer betalningen att vara synlig på fakturans förfallodatum. Ändra till 'datum' i söket när du står på 'kontohändelser' vid slutet av innevarande månad för att få fram din inbetalning.

Har du betalat minimibeloppet kommer fakturan också att visas som betald i Morrow Bank-appen.
Gå till frågan

Om du har fått en återbetalning till ditt kort och denna redovisas i din transaktionslista kan du dra av motsvarande belopp på din faktura. Önskar du att betala fakturan i sin helhet krediteras motsvarande belopp som återbetalats på nästkommande faktura istället.Gå till frågan

Du betalar genom att använda angiven betalningsinformation på din faktura. PG och OCR-nummer är detsamma varje månad när du har ett konto hos oss.
Väljer du att delbetala det utestående beloppet ska du utgå från minimibeloppet som står på fakturan. Minimibeloppet utgör 3% av ditt utestående saldo, eller 300 kr om ditt saldo är lägre än 10 000 kr.
Gå till frågan

Det kan vara flera orsaker till att du har fått en räntetransaktion på din kreditkortsfaktura.Vid en för sen inbetalning tillkommer ränta. För kontantuttag och överföringar från kortet tillkommer det ränta från transaktionsdatum.Observera att användning av kreditkort hos posten blir registrerat som kontantuttag och därmed en räntebärande transaktion.Gå till frågan

Du hittar din faktura på Mina Sidor eller i Morrow Bank App. Ny faktura blir tillgänglig i början av varje månad och har förfallodatum den 27e i samma månad.På fakturaöversikten som är tillgänglig på Mina Sidor kan du se information om samtliga fakturor för dina aktuella produkter och du har även möjlighet att filtrera på produkt eller år. För att se hela din faktura klickar du på PDF i översikten.
För att se hela fakturan i appen trycker du på "Se faktura" och därefter "Förhandsvisa PDF". Du kan också välja att ladda ner eller spara fakturan därifrån.
Gå till frågan

E-faktura från Morrow Bank

E-faktura kommer direkt till internetbanken i din huvudbank, och alla uppgifter som belopp, betalningsdag och OCR-nummer är förhandsutfyllt. Det enda du behöver göra är att godkänna fakturan för betalning till förfallodatum, men du har alltid möjlighet att redigera uppgifterna innan du godkänner.
Fördelar med e-faktura:
  • Fakturan skickas direkt till din internetbank där du enkelt kan godkänna betalningen med ett klick.
  • Du kan ställa in automatiska betalningar så slipper du lägga förfallodagarna på minnet.
  • Du kan enkelt justera betalningsbeloppet eller ändra belastningskonto.
  • Du får bra översikt över dina räkningar.

När du väljer e-faktura får du inte meddelande från oss när fakturan är tillgänglig, men meddelande från din huvudbank i de kanaler du har valt där.
Gå till frågan

Ja, det kan du! Du upprättar e-fakturan i din huvudbank, där du väljer e-faktura för Morrow Bank lån eller Morrow Bank Mastercard.
Tänk på att beloppet som faktureras endast är ett minimibelopp som du själv kan justera innan betalning. För att amortera på ditt lån måste du göra en större inbetalning än minimibeloppet, hur mycket du vill betala väljer du själv. Det gör du genom att ändra beloppet på fakturan innan du godkänner den för betalning i din huvudbank.Gå till frågan

Du anmäler e-faktura från oss i den banken du vill betala från, oftast din huvudbank.
1. Logga in på din bank och gå till «betalningar» och «lägg till e-faktura».

2. Sök efter «Morrow Bank» och välj «Morrow Bank Mastercard» eller «Morrow Bank lån».

3. Du omdirigeras till Morrow Banks ansökningssida där du fyller i personnummer och bekräftar din bank.

4. Klar! Du har nu aktiverat e-faktura.
Gå till frågan

Summan som faktureras är ett minimibelopp, men du kan själv justera beloppet innan betalning för att betala mer, eller hela, av ditt utestående saldo. Information om totalt utestående saldo finns på din faktura-pdf, som du hittar i nätbanken, på Mina Sidor eller i Morrow Bank app.Gå till frågan

Nej, du måste själv godkänna fakturan i din huvudbank. Tänk på att göra eventuella ändringar innan.Gå till frågan

Eventuell påminnelse kommer från din huvudbank, enligt inställningar du har gjort där. Det skickas inte någon påminnelse från Morrow Bank när du har e-faktura, men du kan alltid logga in och se din gällande faktura på Mina Sidor och i appen.Gå till frågan

Nej, vi tar ingen avgift för att du har valt e-faktura.Gå till frågan

Ja, du kan se och ladda ner en pdf av din faktura i internetbanken där du godkänner betalningen.Du hittar också alltid din faktura på Mina Sidor och i appen. Ny faktura blir tillgänglig i början av varje månad och har alltid förfallodatum den 27 i varje månad.Gå till frågan

När du har fått din e-faktura, väljer du att redigera beloppet så att summan som dras blir minimibelopp + amorteringsbelopp, innan du godkänner fakturan.
Du som har fast nedbetalningsplan för ditt lån har redan amorteringsbeloppet inkluderat i det fakturerade minimieloppet.Gå till frågan

Om du inte längre vill få fakturan som e-faktura måste du avanmäla detta i din huvudbank, där du betalar fakturan.Gå till frågan

Autogiro för lån

Ja, det kan du. Sök efter ”Morrow Bank - BG 169-0858” i din huvudbank, för att upprätta autogiroavtalet. Oberservera att autogirot träder i kraft månaden efter att du har upprättat avtalet.

Med Flexibelt Lån: Observera att det belopp som dras på autogiro endast är minimibeloppet, det vill säga ränta och avgifter för den senaste månaden. För att betala ned lånet måste du göra ytterligare inbetalningar själv.
Gå till frågan

Bristande betaling och inkasso

Bristande betalning skickas vidare till inkasso när förfallodatumet för inkassopåminnelsen har passerat och vi fortfarande inte har mottagit inbetalning. Det tillkommer då en inkassoavgift enligt lagstadgade kostnader.
Gå till frågan

Vi råder dig att ta direkt kontakt med inkassobolaget för att komma fram till en avbetalningsplan.Gå till frågan

Betalade du fakturan till förfallodatumet ber vi dig kontrollera att du använde rätt konto- och OCR-nummer.Betalade du fakturan vid eller efter månadsskiftet, hann inte betalningen registreras i våra system innan påminnelsefakturan skapades. Vi rekommenderar dig att kontrollera dina transaktioner och betalningar regelbundet under “Transaktioner” på Mina Sidor.Gå till frågan

Om ditt kort är spärrat på grund av för sen betalning av fakturan, kommer kortet automatiskt att öppnas så fort som det är registrerat att betalningen är i fas. Vi kan normalt inte överstyra detta.Gå till frågan

Uppskjuten betalning för kreditkort

Du har möjlighet att skjuta upp betalningen för enskilda köp du har gjort med ditt Morrow Bank Mastercard.Om du vill skjuta upp betalningen på fler köp betalar du avgift för varje köp det gäller.Observera att köpsumman måste vara minst 500 kronor för att det ska vara möjligt att välja uppskjuten betalning.Gå till frågan

Du kan skjuta upp betalningen för enskilda köp över 500 kronor på ditt kort.För varje enskilt köp betalar du en fast summa enligt nedan prislista:
3 månader = 249 kronor6 månader = 329 kronor9 månader = 449 kronor
Köpet är räntefritt under den valda perioden.
Se prislistan för mer information.Gå till frågan

Du kan välja att skjuta upp en betalning genom att gå till transaktionslistan på Mina Sidor och trycka på informationstecknet (i) på köpet du önskar att skjuta upp betalningen för.Du väljer sedan vilken period du önskar och bekräftar valet med BankID.

Observera att du måste välja uppskjuten betalning i samma månad som köpet är gjort.
Minsta köpsumma för att kunna välja uppskuten betalning är 500 kronor.Gå till frågan

Nej, om du skjuter upp ett köp kommer motsvarande belopp på ditt Morrow Bank Mastercard att vara reserverat fram till köpet betalats i sin helhet.Gå till frågan

Avgift för uppskjuten betalning på ditt Morrow Bank Mastercard belastas kortet direkt och behöver betalas på nästa faktura.Gå till frågan

Om du har fått en faktura där delar av utestående saldo är uppskjutna köp och du vill lösa dessa, måste du betala hela det utestående saldot på kortet. Detta eftersom inbetalningar går först mot de transaktioner som inte är uppskjutna. Du ser totalt utestående saldo på Mina Sidor.Gå till frågan

Flexibelt Lån

Troligen var förra månadens inbetalning försenad, och därmed inte registrerad hos oss vid månadsskiftet när fakturainformationen tas ut. Därför innehåller din påminnelsefaktura ett dubbelt minimibelopp, alltså för två månader.
Om du vet att du betalade för sent, och att detta troligen är anledningen till dubbelfakturerat belopp, korrigerar du själv summan vid betalning såhär:
Använd informationen på senaste fakturan, men dra bort beloppet du betalade in sent förra månaden (registrerat efter månadsskiftet) från beloppet på påminnelsefakturan.Du använder alltid samma plusgiro och personliga OCR-nummer för inbetalning.Gå till frågan

Kontakta oss

Du som redan är kund hos Morrow Bank kontaktar oss enkelt via brevlådan på Mina Sidor.
Kundservice
08 403 096 00
Måndag - Fredag (09 - 14)
Lördag - Söndag och helgdag (stängt)

Spärra kreditkort
08 580 996 99
Dygnet runt, hela året
Du kan också spärra kortet själv på Mina Sidor och i appen.

Aktivera digital plånbok
08 580 996 99
Dygnet runt, hela året
Ringer du från utlandet? Lägg till landskod +46 framför numret