Faktura och betalning
Vad kan vi hjälpa dig med?
Betala faktura
Troligen var förra månadens inbetalning försenad, och därmed inte registrerad hos oss vid månadsskiftet när fakturainformationen tas ut. Därför innehåller din påminnelsefaktura ett dubbelt minimibelopp, alltså för två månader.
Om du vet att du betalade för sent, och att detta troligen är anledningen till dubbelfakturerat belopp, korrigerar du själv summan vid betalning såhär:
Använd informationen på senaste fakturan, men dra bort beloppet du betalade in sent förra månaden (registrerat efter månadsskiftet) från beloppet på påminnelsefakturan.Du använder alltid samma plusgiro och personliga OCR-nummer för inbetalning.Gå till frågan
Om du vet att du betalade för sent, och att detta troligen är anledningen till dubbelfakturerat belopp, korrigerar du själv summan vid betalning såhär:
Använd informationen på senaste fakturan, men dra bort beloppet du betalade in sent förra månaden (registrerat efter månadsskiftet) från beloppet på påminnelsefakturan.Du använder alltid samma plusgiro och personliga OCR-nummer för inbetalning.Gå till frågan
Påminnelsefakturan visar både förra månadens och innevarande månads betalning. Ny autogirodragning kommer att göras på innevarande månads betalning, och du behöver därför betala förra månadens belopp manuellt. Om du gör en manuell betalning av det totala beloppet på påminnelsefakturan behöver du ta bort autogirobetalningen i din huvudbank för att slippa dubbel betalning av innevarande månadsbelopp.
Exempel:
Du har inte pengar på kontot när autogirot ska dras i april.
I början av maj får du en påminnelsefaktura och kan då välja ett av följande alternativ:
1: Du betalar hela påminnelsefakturan manuellt och tar bort autogirobetalningen för maj i din huvudbank. 2: Du betalar summan för aprilfakturan + påminnelseavgiften manuellt, och resten dras som vanligt på förfallodatumet i maj.Gå till frågan
Exempel:
Du har inte pengar på kontot när autogirot ska dras i april.
I början av maj får du en påminnelsefaktura och kan då välja ett av följande alternativ:
1: Du betalar hela påminnelsefakturan manuellt och tar bort autogirobetalningen för maj i din huvudbank. 2: Du betalar summan för aprilfakturan + påminnelseavgiften manuellt, och resten dras som vanligt på förfallodatumet i maj.Gå till frågan
Det kan vara flera orsaker till att du har fått en räntetransaktion på din kreditkortsfaktura.Vid en för sen inbetalning tillkommer ränta. För kontantuttag och överföringar från kortet tillkommer det ränta från transaktionsdatum.Observera att användning av kreditkort hos posten blir registrerat som kontantuttag och därmed en räntebärande transaktion.Gå till frågan
Den första fakturan kommer månaden efter du har fått lånet utbetalt. Fick du lånet nära månadsskiftet kan det hända att fakturan kommer en månad senare.Fakturan kommer alltid i början av varje månad, med förfallodatum den 27. Har du satt upp eFaktura kommer fakturan direkt i din huvudbank. Läs mer om eFaktura här -->Gå till frågan
Du upprättar e-fakturan i din huvudbank, där du väljer e-faktura för Morrow Bank lån eller Morrow Bank kreditkort.Det skickas inte någon påminnelse från Morrow Bank när du har e-faktura. Gör inställningar för påminnelser i huvudbanken.Här kan du läsa mer om e-faktura från Morrow Bank -->
Du hittar också alltid din faktura på Mina Sidor och i appen. Ny faktura blir tillgänglig i början av varje månad och har alltid förfallodatum den 27 i varje månad.
Justera beloppet innan betalning
- För lån faktureras månadens minimibelopp
- För kreditkort faktureras totalt utestående belopp
Godkänn e-fakturan innan förfallodatum
Du måste själv godkänna fakturan i din huvudbank. Tänk på att göra eventuella ändringar innan.e-faktura som PDF
Du kan se och ladda ner en pdf av din faktura i internetbanken där du godkänner betalningen.Du hittar också alltid din faktura på Mina Sidor och i appen. Ny faktura blir tillgänglig i början av varje månad och har alltid förfallodatum den 27 i varje månad.
Avanmäla e-faktura
Om du inte längre vill få fakturan som e-faktura måste du avanmäla detta i din huvudbank, där du betalar fakturan.Gå till fråganVi erbjuder endast den 27 i varje månad som förfallodatum för alla kunder med konto hos oss.Gå till frågan
Du måste som minst betala summan som är angiven som ”Minimum att betala” på din faktura.
På Flexibelt Lån utgör minimibeloppet senaste månadens tillkomna räntor och avgifter. Utöver det bestämmer du själv hur mycket du vill betala. Ett större belopp innebär alltså att du amorterar (betalar av) på själva lånet och att skulden därmed minskar. Den del av lånet som är avbetalat blir en disponibel buffert som du kan använda igen.Gå till frågan
På Flexibelt Lån utgör minimibeloppet senaste månadens tillkomna räntor och avgifter. Utöver det bestämmer du själv hur mycket du vill betala. Ett större belopp innebär alltså att du amorterar (betalar av) på själva lånet och att skulden därmed minskar. Den del av lånet som är avbetalat blir en disponibel buffert som du kan använda igen.Gå till frågan
Om betalning av minimibeloppet inte är registrerad hos oss vid månadsskiftet, spärras ditt konto för användning till dess att minimibeloppet betalas.Det tillkommer även påminnelseavgift enligt lag, samt dröjsmålsräntor enligt gällande räntesats.Har du fått tillfälliga betalningsproblem ber vi dig att kontakta oss så snart som möjligt för att vi ska kunna hitta en lösning. Gå till frågan
Du hittar alltid din faktura på Mina Sidor eller i Morrow Bank app. Ny faktura blir tillgänglig i början av varje månad och har förfallodatum den 27 i samma månad.
Har du anmält dig till e-faktura får du ingen faktura skickad till dig, men hittar den i din huvudbank där du betalar fakturan, i tillägg också på Mina Sidor och i appen.Fakturaöversikten på Mina Sidor ger dig information om samtliga fakturor för dina aktuella produkter och du har även möjlighet att filtrera på produkt eller år. För att se hela din faktura klickar du på PDF i översikten.För att se hela fakturan i appen trycker du på 'Se faktura' och därefter 'Förhandsvisa PDF'. Du kan också välja att ladda ner eller spara fakturan därifrån.Gå till frågan
Har du anmält dig till e-faktura får du ingen faktura skickad till dig, men hittar den i din huvudbank där du betalar fakturan, i tillägg också på Mina Sidor och i appen.Fakturaöversikten på Mina Sidor ger dig information om samtliga fakturor för dina aktuella produkter och du har även möjlighet att filtrera på produkt eller år. För att se hela din faktura klickar du på PDF i översikten.För att se hela fakturan i appen trycker du på 'Se faktura' och därefter 'Förhandsvisa PDF'. Du kan också välja att ladda ner eller spara fakturan därifrån.Gå till frågan
Om du har betalat fakturan innan förfallodatum kommer betalningen att vara synlig på fakturans förfallodatum. Ändra till 'datum' i söket när du står på 'kontohändelser' vid slutet av innevarande månad för att få fram din inbetalning.
Har du betalat minimibeloppet kommer fakturan också att visas som betald i Morrow Bank-appen.Gå till frågan
Har du betalat minimibeloppet kommer fakturan också att visas som betald i Morrow Bank-appen.Gå till frågan
Nej, sedan 1 november 2022 är det inte längre möjligt att betala från utlandet till ett konto hos oss.Alla eventuella betalningar som görs från utlandet kommer att återbetalas.Eftersom vi inte erbjuder utländska betalningar har vi inte IBAN/BIC (SWIFT) för betalning.Gå till frågan
Om du har fått en återbetalning till ditt kort och denna redovisas i din transaktionslista kan du dra av motsvarande belopp på din faktura. Önskar du att betala fakturan i sin helhet krediteras motsvarande belopp som återbetalats på nästkommande faktura istället.Gå till frågan
Du betalar genom att använda angiven betalningsinformation på din faktura. PG och OCR-nummer är detsamma varje månad när du har ett konto hos oss.Väljer du att delbetala det utestående beloppet ska du utgå från minimibeloppet som står på fakturan. Minimibeloppet utgör 3% av ditt utestående saldo, eller 300 kr om ditt saldo är lägre än 10 000 kr.Gå till frågan
Du hittar din faktura på Mina Sidor eller i Morrow Bank App. Ny faktura blir tillgänglig i början av varje månad och har förfallodatum den 27e i samma månad.På fakturaöversikten som är tillgänglig på Mina Sidor kan du se information om samtliga fakturor för dina aktuella produkter och du har även möjlighet att filtrera på produkt eller år. För att se hela din faktura klickar du på PDF i översikten.
För att se hela fakturan i appen trycker du på "Se faktura" och därefter "Förhandsvisa PDF". Du kan också välja att ladda ner eller spara fakturan därifrån.Gå till frågan
För att se hela fakturan i appen trycker du på "Se faktura" och därefter "Förhandsvisa PDF". Du kan också välja att ladda ner eller spara fakturan därifrån.Gå till frågan
E-faktura från Morrow Bank
Du upprättar e-fakturan i din huvudbank, där du väljer e-faktura för Morrow Bank lån eller Morrow Bank kreditkort.Det skickas inte någon påminnelse från Morrow Bank när du har e-faktura. Gör inställningar för påminnelser i huvudbanken.Här kan du läsa mer om e-faktura från Morrow Bank -->
Du hittar också alltid din faktura på Mina Sidor och i appen. Ny faktura blir tillgänglig i början av varje månad och har alltid förfallodatum den 27 i varje månad.
Justera beloppet innan betalning
- För lån faktureras månadens minimibelopp
- För kreditkort faktureras totalt utestående belopp
Godkänn e-fakturan innan förfallodatum
Du måste själv godkänna fakturan i din huvudbank. Tänk på att göra eventuella ändringar innan.e-faktura som PDF
Du kan se och ladda ner en pdf av din faktura i internetbanken där du godkänner betalningen.Du hittar också alltid din faktura på Mina Sidor och i appen. Ny faktura blir tillgänglig i början av varje månad och har alltid förfallodatum den 27 i varje månad.
Avanmäla e-faktura
Om du inte längre vill få fakturan som e-faktura måste du avanmäla detta i din huvudbank, där du betalar fakturan.Gå till fråganNär du har fått din e-faktura väljer du att redigera beloppet så att summan som dras blir minimibelopp + amorteringsbelopp, innan du godkänner fakturan.(Du som har lån med fast avbetalningsplan har redan amorteringsbeloppet inkluderat i det fakturerade minimibeloppet.)Gå till frågan
Autogiro för lån
Om du har autogiro-betalning på ditt lån men dessutom har betalat fakturan manuellt och därmed blivit dubbelt belastad kan du få återbetalning genom att skicka ett meddelande från Mina Sidor:
- Ange clearing- och kontonummer
- Bekräfta att det gäller återbetalning av den ena inbetalningen
Om du inte har tillräckligt med pengar på kontot på förfallodagen görs nya försök de nästkommande tre dagarna. Misslyckas betalningen då kommer du istället att få en påminnelsefaktura månaden efter. Observera! Påminnelsefakturan visar både förra månadens och innevarande månads betalning. Ny autogirodragning kommer att göras på innevarande månads betalning, och du behöver därför betala förra månadens belopp manuellt. Om du gör en manuell betalning av det totala beloppet på påminnelsefakturan behöver du ta bort autogirobetalningen i din huvudbank för att slippa dubbel betalning av innevarande månadsbelopp.
Exempel:
Du har inte pengar på kontot när autogirot ska dras i april.
I början av maj får du en påminnelsefaktura och kan då välja ett av följande alternativ:
1: Du betalar hela påminnelsefakturan manuellt och tar bort autogirobetalningen för maj i din huvudbank. 2: Du betalar summan för förra månadens faktura + påminnelseavgiften manuellt, och resten dras som vanligt på förfallodatumet i maj.Gå till frågan
Exempel:
Du har inte pengar på kontot när autogirot ska dras i april.
I början av maj får du en påminnelsefaktura och kan då välja ett av följande alternativ:
1: Du betalar hela påminnelsefakturan manuellt och tar bort autogirobetalningen för maj i din huvudbank. 2: Du betalar summan för förra månadens faktura + påminnelseavgiften manuellt, och resten dras som vanligt på förfallodatumet i maj.Gå till frågan
Ja, det kan du. Sök efter ”Morrow Bank - BG 169-0858” i din huvudbank, för att upprätta autogiroavtalet. Oberservera att autogirot träder i kraft månaden efter att du har upprättat avtalet.
Med Flexibelt Lån: Observera att det belopp som dras på autogiro endast är minimibeloppet, det vill säga ränta och avgifter för den senaste månaden. För att betala ned lånet måste du göra ytterligare inbetalningar själv.Gå till frågan
Med Flexibelt Lån: Observera att det belopp som dras på autogiro endast är minimibeloppet, det vill säga ränta och avgifter för den senaste månaden. För att betala ned lånet måste du göra ytterligare inbetalningar själv.Gå till frågan
Autogiro innebär att dina betalningar dras automatiskt från ditt konto varje månad, utan att du behöver göra någonting. När du ger medgivande för autogirodragning godkänner du att vi får dra en viss summa från ditt konto varje månad. Medgivandet kan återkallas när som helst.Gå till frågan
- Autogirot är gällande från månaden efter du har upprättat avtalet i din huvudbank.
- Du behöver se till att det finns pengar på kontot när betalningen ska dras.
- Om du gör en manuell inbetalning på din faktura måste du själv ta bort autogirobetalningen i din huvudbank för att undvika dubbel betalning.
- Om du har ett Flexibelt Lån dras endast minimibeloppet, d.v.s. ränta och avgifter. För att amortera på lånet måste du göra extra inbetalning.
- Med autogiro slipper du fakturahanteringen.
- Pengarna dras automatisk på förfallodagen - du riskerar inte försenade betalningar.
- Autogiro kostar inget extra.
Bristande betaling och inkasso
Betalade du fakturan vid eller efter månadsskiftet, hann inte betalningen registreras i våra system innan påminnelsefakturan skapades. Betalade du fakturan till förfallodatumet ber vi dig kontrollera att du använde rätt konto- och OCR-nummer.
Om du vet att du betalade för sent, och att detta troligen är anledningen till dubbelfakturerat belopp, korrigerar du själv summan vid betalning såhär:Använd informationen på senaste fakturan, men dra bort beloppet du betalade in sent förra månaden (registrerat efter månadsskiftet) från beloppet på påminnelsefakturan. Du använder alltid samma plusgiro och personliga OCR-nummer för inbetalning.Gå till frågan
Om du vet att du betalade för sent, och att detta troligen är anledningen till dubbelfakturerat belopp, korrigerar du själv summan vid betalning såhär:Använd informationen på senaste fakturan, men dra bort beloppet du betalade in sent förra månaden (registrerat efter månadsskiftet) från beloppet på påminnelsefakturan. Du använder alltid samma plusgiro och personliga OCR-nummer för inbetalning.Gå till frågan
Vi förstår att det ibland uppstår oväntade situationer som kan påverka din betalningsförmåga – till exempel vid byte av arbete, fördröjd lön eller sjukdom. Om du vet att dina betalningsproblem är tillfälliga, uppmanar vi dig att kontakta vår kundservice så snart som möjligt.Tillsammans kan vi se över din situation och undersöka möjliga lösningar, såsom en tillfällig betalningsplan eller anstånd med betalning. Vi vill hjälpa dig att undvika onödiga avgifter och inkassoåtgärder, och därför är det viktigt att du hör av dig i tid.Gå till frågan
- Kontrollera om du har betalningsförsäkring: Om du har Låneskydd via BNP Paribas Cardif kan du ha rätt till ersättning vid arbetslöshet, sjukdom eller liknande.
Du kan se om du har en aktiv försäkring via Mina Sidor eller genom att kontakta kundservice. - Sök extern rådgivning: Budget- och skuldrådgivare hos din kommun erbjuder kostnadsfri hjälp och stöd för att strukturera din ekonomi och hitta långsiktiga lösningar. Du hittar kontaktuppgifter via din kommuns webbplats.
- Undvik nya skulder: Försök att undvika att ta nya lån eller krediter – det kan försvåra situationen på sikt.
Bristande betalning skickas vidare till inkasso när förfallodatumet för inkassopåminnelsen har passerat och vi fortfarande inte har mottagit inbetalning. Det kan då tillkomma en inkassoavgift enligt lagstadgade kostnader.
Gå till frågan
Gå till frågan
Vi råder dig att ta direkt kontakt med inkassobolaget för att komma fram till en avbetalningsplan.Gå till frågan
Om ditt kort är spärrat på grund av för sen betalning av fakturan, kommer kortet automatiskt att öppnas så fort som det är registrerat att betalningen är i fas. Vi kan normalt inte överstyra detta.Gå till frågan
Uppskjuten betalning för kreditkort
Flexibelt Lån
Troligen var förra månadens inbetalning försenad, och därmed inte registrerad hos oss vid månadsskiftet när fakturainformationen tas ut. Därför innehåller din påminnelsefaktura ett dubbelt minimibelopp, alltså för två månader.
Om du vet att du betalade för sent, och att detta troligen är anledningen till dubbelfakturerat belopp, korrigerar du själv summan vid betalning såhär:
Använd informationen på senaste fakturan, men dra bort beloppet du betalade in sent förra månaden (registrerat efter månadsskiftet) från beloppet på påminnelsefakturan.Du använder alltid samma plusgiro och personliga OCR-nummer för inbetalning.Gå till frågan
Om du vet att du betalade för sent, och att detta troligen är anledningen till dubbelfakturerat belopp, korrigerar du själv summan vid betalning såhär:
Använd informationen på senaste fakturan, men dra bort beloppet du betalade in sent förra månaden (registrerat efter månadsskiftet) från beloppet på påminnelsefakturan.Du använder alltid samma plusgiro och personliga OCR-nummer för inbetalning.Gå till frågan
Lånet måste förr eller senare betalas av i sin helhet, men med Flexibelt Lån* är du inte bunden till en fast avbetalningsplan. Istället ger vi dig friheten att själv styra avbetalningen.
Varje månad fakturerar vi ett minimibelopp som inkluderar räntor och avgifter men du väljer själv hur stor avbetalningen på själva lånet blir.Läs mer om Flexibelt lån och hur det fungerar här.
*Flexibelt Lån är namnet på lånet vi sålde fram till den 26 mars 2025, och som många av våra kunder har. Gå till frågan
Varje månad fakturerar vi ett minimibelopp som inkluderar räntor och avgifter men du väljer själv hur stor avbetalningen på själva lånet blir.Läs mer om Flexibelt lån och hur det fungerar här.
*Flexibelt Lån är namnet på lånet vi sålde fram till den 26 mars 2025, och som många av våra kunder har. Gå till frågan
Du måste som minst betala summan som är angiven som ”Minimum att betala” på din faktura.
På Flexibelt Lån utgör minimibeloppet senaste månadens tillkomna räntor och avgifter. Utöver det bestämmer du själv hur mycket du vill betala. Ett större belopp innebär alltså att du amorterar (betalar av) på själva lånet och att skulden därmed minskar. Den del av lånet som är avbetalat blir en disponibel buffert som du kan använda igen.Gå till frågan
På Flexibelt Lån utgör minimibeloppet senaste månadens tillkomna räntor och avgifter. Utöver det bestämmer du själv hur mycket du vill betala. Ett större belopp innebär alltså att du amorterar (betalar av) på själva lånet och att skulden därmed minskar. Den del av lånet som är avbetalat blir en disponibel buffert som du kan använda igen.Gå till frågan

Hittade du inte svaret?
Kontakta oss
Du som redan är kund hos Morrow Bank kontaktar oss enkelt via brevlådan på Mina Sidor.Kundservice
Telefon 08 403 096 00
Måndag - Fredag 09 - 14Lördag - Söndag och helgdag stängt
Spärra kreditkort
Spärra kortet själv på Mina Sidor eller i appen.Alternativt ring spärrtjänst på 08 580 996 99
Aktivera digital plånbok
Aktivera själv på Mina Sidor eller i appen.Vid behov av hjälp, ring 08 580 996 99
Ringer du från utlandet? Lägg till landskod +46 framför numret