Kreditkort
Vad kan vi hjälpa dig med?
Spärra kreditkortet
Om du har tappat eller på annat sätt förlorat kortet är det viktigt att du spärrar det så fort som möjligt.Du kan enkelt spärra och öppna ditt kort dygnet runt på Mina Sidor och i Morrow Bank-appen, eller genom att ringa spärrtjänst på telefon (+46) 858 099 699 Gå till frågan
Du kan spärra det digitala kortet som är knutet till din digitala Pay-funktion på ett av följande sätt:
- Logga in på Mina Sidor/ appen
- välj kreditkort/ mina kort från menyn
- digital betalning
- välj enhet
- ta bort digital betalning - Ringa spärrservice som är öppen dygnet runt, tele 08 580 996 99
- Ringa kundservice, tele 08-403 096 00
- Apple-användare kan också spärra kortet genom iCloud eller Find My Iphone
Har du spärrat kortet tillfälligt, kan du öppna det igen via Mina Sidor/ Morrow-appen
Har du blockerat kortet permanent kan beställa ett nytt kort genom att kontakta kundservice via brevlådan på Mina SidorGå till frågan
Har du blockerat kortet permanent kan beställa ett nytt kort genom att kontakta kundservice via brevlådan på Mina SidorGå till frågan
Transaktioner och kvitton
Du hittar de senaste transaktionerna när du loggar in på Mina Sidor eller appen.
- Välj Transaktioner
- Klicka på transaktionen för att få mer information om konto och bokföringsdatum
Vi har tyvärr ingen sådan information.Vill du ha en kopia av kvittot får du kontakta butiken där du handlade.Gå till frågan
Bonus
Bonus tjänar du automatiskt när du köper varor och tjänster med ditt Morrow Bank kreditkort.
Exempel: Ger köpet 2,50 bonuspoäng får man tilldelat 3, och ger köpet 2,49 bonuspoäng tilldelas man 2.
Gå till frågan
Så mycket bonuspoäng tjänar du med kortet:
4 % på köp hos komplett.se1 % bonus på enskilda köp över 20 000 kronor0,5 % bonus på övriga köpGäller köp i butik och på webben. Kontantuttag, överföringar från Mina Sidor och pengaöverföringar via tredjeparts betalningslösningar kvalificerar inte bonusintjäning. Intjäning av bonuspoäng på köp över 20 000 kr registreras enligt följande: Du erhåller 0,5% direkt vid köpet. Resterande 0,5% registreras på ditt konto den sista dagen varje månad.Så många bonuspoäng kan du tjäna:
Du kan spara upp till 500 bonuspoäng per månad och 2000 bonuspoäng under senaste 12 månaderna. Bonuspoängen tilldelas när transaktionen slutförs. För köp som görs i slutet av månaden, kan bonusen därför bli bokförd månaden efter.Så här beräknas bonus:
Bonuspoäng intjänas i hela kronor och avrundas därmed upp eller ned efter en standardiserad matematisk formel.Exempel: Ger köpet 2,50 bonuspoäng får man tilldelat 3, och ger köpet 2,49 bonuspoäng tilldelas man 2.
Gå till frågan
Hur använder jag mina bonuspoäng?
Du kan använda dina bonuspoäng som betalning av utestående belopp på din faktura. Logga in på Mina Sidor och följ anvisningarna på sidan under fliken ”Bonus”.Vänligen notera, för att kunna överföra bonuspoäng till en faktura måste detta göras i samma period och innan förfallodag.Hur länge är mina bonuspoäng giltiga?
Bonuspoängen har en giltighetstid på 2 år från intjäningsdatum.Var hittar jag mitt bonussaldo?
Du hittar alltid uppdaterat bonussaldo under 'Bonus' på Mina Sidor/ i Morrow-appen. Om du ser att det inte har registrerats bonuspoäng på ditt köp kan det bero på något av följande:- Du har redan uppnått 500 bonuspoäng per månad
- Du har redan uppnått 2000 bonuspoäng per sista 12 månader
Använda Morrow Bank kreditkort
Du kan aktivera ditt nya kort på något av följande sätt:I butik
Med chip och PIN-kod i betalterminalBankomat
Sätt in ditt kort i en bankomat och använd din PIN-kod för att aktivera det.Mina Sidor
Du kan också aktivera ditt kort via Mina Sidor/ appen
Obs! Du måste ha mottagit och aktiverat ditt fysiska kort innan du kan använda Google Pay eller handla online.Gå till frågan
Med chip och PIN-kod i betalterminalBankomat
Sätt in ditt kort i en bankomat och använd din PIN-kod för att aktivera det.Mina Sidor
Du kan också aktivera ditt kort via Mina Sidor/ appen
Obs! Du måste ha mottagit och aktiverat ditt fysiska kort innan du kan använda Google Pay eller handla online.Gå till frågan
Om kortet är i gott skick, utan skador eller slitage, kan något av följande vara anledning:Aktivera kortet: Du måste aktivera det nya kortet innan det kan användas för onlineshopping. Betalning av faktura: Kontrollera att fakturan är betald. Utestående belopp kan påverka kortets tillgänglighet.Rätt kortinformation: Kontrollera att kortnummer, utgångsdatum och CVC-kod är korrekt angivna vid onlineköp.Kreditgräns: Kontrollera att du har tillräckligt med kredit kvar på kortet.Tekniska fel: Det kan vara tillfälliga tekniska problem hos handlaren. Försök igen senare eller i en annan butik/webbutik.Kortstatus i internetbank: Logga in på Mina Sidor och kontrollera om kortet kan vara spärrat.Gå till frågan
Så fungerar kortköp och reservationerNär du gör ett köp med ditt kort reserverar banken först beloppet för att kontrollera att det finns tillräckligt med pengar på kontot. Det här kallas en auktorisering och säkerställer att pengarna är tillgängliga för butiken eller tjänsten du handlar hos.Detta är vanligt vid till exempel köp online, hotellbokningar och tankning på bensinstationer. I vissa fall kan det reserverade beloppet vara högre än det du faktiskt betalar – till exempel när du tankar, eftersom det exakta beloppet inte är känt vid köptillfället.Pengarna dras inte från ditt konto direkt, utan först när köpet är slutfört och bokfört, vilket normalt sker inom några dagar.Gå till frågan
Varje kort är personligt och du kan bara ha ett kort per konto.Vill någon annan i ditt hushåll också ha ett Morrow Bank kreditkort så måste hen ansöka om ett eget kort, vilket innebär separata konton och fakturor.Gå till frågan
Du kan beställa nytt kort genom att kontakta oss på telefon 08 403 096 00.Om du har tappat eller på annat sätt förlorat kortet är det viktigt att du spärrar det så fort som möjligt. Du kan göra detta själv på Mina Sidor eller genom att ringa (+46) 858 099 699. Spärrtjänsten är tillgänglig dygnet runt.Gå till frågan
En överföring från ditt kreditkort tar vanligtvis 1-3 bankdagar.Du kan överföra pengar till vilket konto som helst från Mina Sidor/ appen. Tänk på att ränta löper från första dagen vid överföringar och räkningsbetalningar. Årlig nominell ränta: 24,90 %.Gå till frågan
Du kan när som helst avsluta ditt Morrow Bank kreditkort genom att skicka ett säkert meddelande till oss via brevlådan på Mina Sidor/ i appen.Tänk på att all utestående kredit måste vara betald innan vi kan avsluta ditt kort.Gå till frågan
Reklamation
Om du upptäcker en transaktion eller en handlare som är helt okänd för dig och du varken känner igen beloppet, har varit i kontakt med handlaren eller ingått någon överenskommelse som skulle resultera i en transaktion, är det viktigt att agera snabbt.
1. Spärra kortet omedelbart
Om du misstänker att transaktionen är obehörig måste du spärra kortet så snart som möjligt. Det kan du göra på något av följande sätt:
För att vi ska kunna inleda utredning och bedöma en reklamation gällande bedrägeri behöver vi en bekräftelse på att ärendet har polisanmälts.
3. Upprätta reklamation
Logga in på Mina sidor, välj Kreditkort och fliken Reklamation. Fyll i formuläret och bifoga nödvändig information och dokumentation. Du kommer att få ett kvitto på reklamationen i brevlådan på Mina Sidor/ i appen.Gå till frågan
1. Spärra kortet omedelbart
Om du misstänker att transaktionen är obehörig måste du spärra kortet så snart som möjligt. Det kan du göra på något av följande sätt:
- Via Mina Sidor
- I Morrow-appen
- Genom att ringa vår spärrtjänst, 08 580 996 99, dygnet runt
- Genom att ringa kundservice, 08 403 096 00 (mån - fre 9.00 - 14.00)
För att vi ska kunna inleda utredning och bedöma en reklamation gällande bedrägeri behöver vi en bekräftelse på att ärendet har polisanmälts.
3. Upprätta reklamation
Logga in på Mina sidor, välj Kreditkort och fliken Reklamation. Fyll i formuläret och bifoga nödvändig information och dokumentation. Du kommer att få ett kvitto på reklamationen i brevlådan på Mina Sidor/ i appen.Gå till frågan
Om du har beställt och betalat för något som du inte har mottagit, fått något annat än vad som beställdes eller liknande, måste du göra följande.
1. Kontakta handlaren direkt för att försöka lösa problemet.
2. Om handlaren inte är villig att lösa problemet kan du logga in på Mina sidor, välja Kreditkort och sedan fliken Reklamation. Fyll i formuläret och bifoga nödvändig information och dokumentation som visar att du har försökt lösa ärendet med handlaren.Gå till frågan
1. Kontakta handlaren direkt för att försöka lösa problemet.
2. Om handlaren inte är villig att lösa problemet kan du logga in på Mina sidor, välja Kreditkort och sedan fliken Reklamation. Fyll i formuläret och bifoga nödvändig information och dokumentation som visar att du har försökt lösa ärendet med handlaren.Gå till frågan
PIN-kod
Du hittar PIN-koden på Mina Sidor eller i Morrow-appen, under Kreditkort/ Mina kort/ Se PIN.Kontrollera att ditt kortnummer stämmer, och klicka på frågetecknen (????) för att se din PIN-kod. PIN-koden är synlig i några sekunder. Du kan se PIN-koden så många gånger du vill.Gå till frågan
Nej du kan inte ändra din PIN-kod.Om du har glömt PIN-koden kan du hitta den på Mina Sidor, under Kreditkort.
Behöver du en ny PIN-kod måste vi beställa ett nytt kort och du får du en ny, automatiskt genererad kod. Ta kontakt med kundservice om du behöver beställa nytt kort.Gå till frågan
Behöver du en ny PIN-kod måste vi beställa ett nytt kort och du får du en ny, automatiskt genererad kod. Ta kontakt med kundservice om du behöver beställa nytt kort.Gå till frågan
Digital plånbok
Du kan använda ditt Morrow Bank kreditkort i:Apple Pay - läs mer härGoogle Pay - läs mer härSamsung Pay - läs mer härGarmin Pay - läs mer här
Tänk på att ditt kreditkort måste vara aktiverat innan du lägger in det i din digitala plånbok. Aktivering av nytt kort gör du på Mina Sidor eller genom att använda det med chip och PIN-kod i en betalterminal.Gå till frågan
Tänk på att ditt kreditkort måste vara aktiverat innan du lägger in det i din digitala plånbok. Aktivering av nytt kort gör du på Mina Sidor eller genom att använda det med chip och PIN-kod i en betalterminal.Gå till frågan
Apple Pay är ett enklare och säkrare sätt att betala på i butiker, i appar och på nätet med hjälp av iPhone, Apple Watch, iPad och Mac*.Du kan betala med enheterna du använder varje dag - utan att ha med ditt fysiska kort. Läs mer om Apple Pay här.Gå till frågan
Google Pay är en tjänst för mobilbetalning och en digital plånbok utvecklad av Google.Du behöver inte överföra pengar till Google Pay, utan lägg till ditt Morrow Bank kreditkort för ett enkelt, tryggt och effektivt sätt att betala. Här kan du läsa mer om Google Pay.Gå till frågan
Ansökan och kreditgräns
Observera att vi för närvarande uppdaterar fördelsprogrammet för Morrow Bank Mastercard och därför inte tar emot nya kreditkortsansökningar.
Du som redan har kortet påverkas inte av detta i dagsläget.Detta är grundkraven för att bli erbjuden kreditkort från Morrow Bank:
Du som redan har kortet påverkas inte av detta i dagsläget.Detta är grundkraven för att bli erbjuden kreditkort från Morrow Bank:
- Du måste ha fyllt 20 år
- Du måste vara folkbokförd i Sverige sedan minst 36 månader
- Ingen registrerad betalningsanmärkning eller inkassoskuld
Om du önskar en lägre kreditgräns än den du blivit beviljad ber vi att du kontaktar oss via Mina Sidor.Vi behöver information om vilken kreditgräns du önskar att sänka till. Lägsta gräns är 10 000 kronor.Gå till frågan

Hittade du inte svaret?
Kontakta oss
Du som redan är kund hos Morrow Bank kontaktar oss enkelt via brevlådan på Mina Sidor.Kundservice
Telefon 08 403 096 00
Måndag - Fredag 09 - 14Lördag - Söndag och helgdag stängt
Spärra kreditkort
Spärra kortet själv på Mina Sidor eller i appen.Alternativt ring spärrtjänst på 08 580 996 99
Aktivera digital plånbok
Aktivera själv på Mina Sidor eller i appen.Vid behov av hjälp, ring 08 580 996 99
Ringer du från utlandet? Lägg till landskod +46 framför numret