Spärra kort

Om du har tappat eller på annat sätt förlorat kortet är det viktigt att du spärrar det så fort som möjligt.Du kan enkelt spärra och öppna ditt kort dygnet runt på Mina Sidor och i Morrow Bank-appen, eller genom att ringa spärrtjänst på telefon (+46) 858 099 699 Gå till frågan

Bonus

Bonus tjänar du automatiskt när du köper varor och tjänster med ditt Morrow Bank Mastercard.Bonuspoäng intjänas i hela kronor och avrundas därmed upp eller ned efter en standardiserad matematisk formel.

Så mycket bonuspoäng tjänar du med kortet:
4 % på köp hos komplett.se
1 % bonus på enskilda köp över 20 000 kronor0,5 % bonus på övriga köpGäller köp i butik och på webben. Kontantuttag, överföringar från Mina Sidor och pengaöverföringar via tredjeparts betalningslösningar kvalificerar inte bonusintjäning. Intjäning av bonuspoäng på köp över 20 000 kr registreras enligt följande: Du erhåller 0,5% direkt vid köpet. Resterande 0,5% registreras på ditt konto den sista dagen varje månad.
Intjänade bonuspoäng redovisas på Mina Sidor samt på din faktura.
Gå till frågan

Ja, oavsett var du gör dina köp tjänar du bonus. Det gäller oavsett om du betalar med ditt fysiska kort eller med digital betalning, såsom Apple- eller Google Pay.Gå till frågan

Du kan alltid se uppdaterad bonusinformation på Mina Sidor under 'Bonus', och i Morrow Bank-appen.En översikt av ditt bonussaldo visas även på fakturan.Gå till frågan

Du kan använda dina bonuspoäng som betalning av utestående belopp på din faktura.Logga in på Mina Sidor och följ anvisningarna på sidan under fliken ”Bonus”.Du väljer själv om du vill nyttja hela eller delar av ditt ihoptjänade bonussaldo genom att justera barometern. Överförda bonuspoäng kommer att synas i din transaktionsöversikt. Vänligen notera, för att kunna överföra bonuspoäng till en faktura måste detta göras i samma period och innan förfallodag.Gå till frågan

Du kan spara upp till 500 bonuspoäng per månad och 2000 bonuspoäng under senaste 12 månaderna.Bonuspoängen tilldelas när transaktionen slutförs. För köp som görs i slutet av månaden, kan bonusen därför bli bokförd månaden efter.

Mina Sidor, och i Morrow Bank-appen, kan du få översikt för intjänad bonus per månad och hittills i år.
Se prislistan för fler detaljer angående bonus.Gå till frågan

Bonuspoäng intjänas i hela kronor och avrundas därmed upp eller ned efter en standardiserad matematisk formel.Exempel: Ger köpet 2,50 bonuspoäng får man tilldelat 3, och ger köpet 2,49 bonuspoäng tilldelas man 2. På enskilda köp kan man därför uppleva att man får för lite eller extra bonuspoäng, men detta jämnas ut allt eftersom tiden går.För att få 1 bonuspoäng måste man alltså handla för minst 100 kr.Gå till frågan

Dina bonuspoäng förfaller efter 24 månader.På din faktura, i appen och på Mina Sidor kan du se information om dina bonuspoäng, bland annat hur många som är på väg att förfalla och på vilket datum.Gå till frågan

Använda Morrow Bank Mastercard

Kontrollera att kortet är i gott skick, utan skador och slitage.Avvisade försök kan också skyllas tekniska fel hos butiken.Ta kontakt med kundservice för mer information eller beställning av nytt kort. Observera att utebliven betalning av fakturan kan innebära problem att använda kortet.Gå till frågan

När ditt avtal om Morrow Bank Mastercard är signerat med BankID kommer kortet att bli producerat och skickat till din folkbokföringsadress. Normalt mottar du kortet efter ca 3-4 arbetsdagar.Gå till frågan

För att du inte ska tanka för mer än vad du faktiskt har täckning för på ditt kreditkort, reserverar bensinstationer och automatiska pumpar ett större belopp (upp till 1 500 kr) på ditt kort.Normalt korrigeras detta efter kort tid mot faktisk tankning och reservationen annulleras automatiskt inom några bankdagar.
När du checkar in på ett hotell eller hyr en bil är det inte heller ovanligt att ett belopp reserveras på ditt kreditkort.
För reservationer justeras/reduseras din tillgängliga kredit på kreditkortet. Efter att transaktionen har bokförts och debiterats på ditt konto annulleras reservationen.Gå till frågan

Varje kort är personligt och du kan bara ha ett kort per konto.Vill någon annan i ditt hushåll också ha ett Morrow Bank Mastercard så måste hen ansöka om ett eget kort, vilket innebär separata konton och fakturor.Gå till frågan

Du kan beställa nytt kort genom att kontakta oss på telefon 08 403 096 00.Om du har tappat eller på annat sätt förlorat kortet är det viktigt att du spärrar det så fort som möjligt. Du kan göra detta själv på Mina Sidor eller genom att ringa (+46) 858 099 699. Spärrtjänsten är tillgänglig dygnet runt.Gå till frågan

Du kan när som helst avsluta ditt Morrow Bank Mastercard genom att skicka ett säkert meddelande till oss via Mina Sidor.Tänk på att all utestående kredit måste vara betald innan vi kan avsluta ditt kort.Gå till frågan

Från och med den 1 januari 2021 är det nya EU-krav på säkra kortbetalningar för internetköp.Alla banker och nätbutiker är skyldiga att säkra näthandel genom en ny lösning som kräver stark kundautentisering.Denna lösning innebär att alla inköp på nätet måste godkännas med BankID eller Mobilt BankID.Gå till frågan

Uttagsgränsen är 10 000 kr per 30 dagar.Gå till frågan

Du finner de senaste transaktionerna på Mina Sidor under 'Transaktioner'. Välj 'Logga in' överst på hemsidan och använd BankID eller Mobilt BankID vid inloggning.Var uppmärksam på att nyligen genomförda köp kan ligga som reservationer och kommer först att visas med full information när transaktionen har nått Morrow Bank.Gå till frågan

Det är inga transaktionsavgifter eller andra avgifter för att ha Morrow Bank Mastercard.Köp av varor och tjänster är räntefria i upp till 50 dagar.Betalning av räkningar och överföringar via Mina Sidor, samt kontantuttag räntebelastas från transaktionsdatum. Observera att för transaktioner i utlandet tillkommer ett valutapåslag på 1,75%.Extra kostnader vid uttag i bankomat kan förekomma, men det är i sådana fall automaterna och inte Morrow Bank som belastar.Full översikt över våra priser och villkor hittar du i vår prislista.Gå till frågan

Reklamation

Det första du bör göra är att se igenom orderbekräftelser och kvitton för att se om du hittar ett köp från datumet som stämmer överens med beloppet. Vissa butiker kan ha fakturatexter som skiljer sig från butikens vanliga namn.Upptäcker du en transaktion för ett köp du själv inte har gjort ber vi dig skicka in en reklamation till oss. Det gör du genom att logga in på Mina Sidor och gå till fliken Reklamationer, under Kreditkort. Fyll i informationen som efterfrågas och ladda upp eventuell dokumentation du har.Har du frågor är du välkommen att kontakta kundservice på telefon 08 403 096 00Gå till frågan

Kundservice kan se mer information i systemet än vad som framkommer på Mina Sidor. Ta kontakt med oss om du har frågor kring specifika transaktioner så kan vi se på saken.Gå till frågan

Vi har tyvärr ingen sådan information.Vill du ha en kopia av kvittot får du kontakta butiken där du handlade.Gå till frågan

Innan vi kan hjälpa dig ber vi dig att ta kontakt med butiken där du gjorde köpet angående ditt ärende.Ta gärna skriftlig kontakt, men ring också. Spara all kommunikation med butiken för att kunna dokumentera detta vid en eventuell reklamation.

Om du inte kommer någonstans med butiken kan du registrera en reklamation hos oss så hjälper vi dig. Det gör du såhär:
Logga in på Mina Sidor, välj Kreditkort och Reklamationer. Fyll i efterfrågad information och skicka med kvitto och dokumentation av kontakt med butiken.Gå till frågan

Om du har fått en faktura utan att ha fått ett kort från oss ber vi dig kontakta oss så fort som möjligt då kortet kan vara utsatt för bedrägeri.Kontakta kundservice på +46 (0)8 403 096 00 för att få råd om hur du ska gå vidare.Har du aldrig ansökt om ett kort eller annan produkt hos oss men ändå fått faktura eller någon form av bekräftelse på ett kundförhållande, bör du upprätta en polisanmälan i tillägg till omgående kontakt med banken.Gå till frågan

Ja, för att vi ska kunna starta en undersökning och gå vidare med reklamationen behöver vi en bekräftelse på att saken är polisanmäld.Gå till frågan

Har du upptäckt okända transaktioner utförda med ditt Morrow Bank Mastercard?Har du inte mottagit betalad vara, mottagit en falsk vara eller blivit dubbelt belastad på kortet?Såhär skickar du in en reklamation till oss:1. Logga in på Mina Sidor, välj Kreditkort och fliken Reklamationer.2. Fyll i och ladda upp efterfrågad information och dokumentation.3. Du får ett kvitto på reklamationen i brevlådan på Mina Sidor.Gå till frågan

Ansökan och kreditgräns

Din ansökan behandlas automatiskt, baserad på hämtad kreditupplysning och den information du angav i ansökan, tillsammans med en intern modell för kreditbedömning.Om du fått avslag betyder det att vi med bakgrund i den information vi hade tillgänglig vid ansökningstillfället inte kunde bevilja din ansökan om kreditkort.Gå till frågan

Observera att vi för närvarande uppdaterar fördelsprogrammet för Morrow Bank Mastercard och därför inte tar emot nya kreditkortsansökningar.
Du som redan har kortet påverkas inte av detta i dagsläget.
Detta är grundkraven för att bli erbjuden kreditkort från Morrow Bank:
  • Du måste ha fyllt 20 år
  • Du måste vara folkbokförd i Sverige sedan minst 36 månader
  • Ingen registrerad betalningsanmärkning eller inkassoskuld
Gå till frågan

Utvärdering av kreditkortsansökan baseras på olika kriterier och kreditgränsen blev satt utifrån tillgänglig information vid ansökningstillfället.Gå till frågan

Det är dessvärre inte möjligt. Avtalen måste signeras elektroniskt med BankID.Gå till frågan

För att gå vidare med signeringen måste du öppna avtalsvillkoren och stänga dem efter att de är lästa. Det öppnas i ett nytt fönster och detta behöver stängas för att bekräfta att det är läst. Först då kan du kryssa i att du har läst och förstått innehållet.Gå till frågan

Om du önskar en lägre kreditgräns än den du blivit beviljad ber vi att du kontaktar oss via Mina Sidor.Vi behöver information om vilken kreditgräns du önskar att sänka till. Lägsta gräns är 10 000 kronor.Gå till frågan

PIN-kod

Ja, i ansökningsprocessen efter signeringen får du valet att skapa en egen PIN-kod. Du kan välja PIN inom 48 timmar efter signering. Om du senare glömmer din PIN-kod kan du hitta den på Mina Sidor, under fliken "Mitt kort". Väljer du inte en egen PIN-kod genereras det en slumpmässig kod till dig.Gå till frågan

Du hittar PIN-koden på Mina Sidor, under fliken "Mitt kort".Gå till frågan

Apple- och Google Pay

Apple pay
När du genomför ett köp, använder Apple Pay ett enhetsspecifikt nummer och en unik transaktionskod. Ditt kortnummer lagras aldrig på enheten eller Apple-tjänarna, och det delas inte med butikerna.
Apple Pay behåller inte transaktionsinformationen som kan kopplas till dig.Alla köp är därför helt privata.Google Pay
När du betalar med Google Pay skickar appen en unik och krypterad kod till användarstället.
På så sätt kommer inte dina kortuppgifter att bli delade med nätbutiken eller butiken. Koden är unik, därmed är det inte möjligt att kopiera den och använda den igen i andra butiker.Gå till frågan

Du bör spärra det digitala kortet kopplat till din digitala plånbok. Detta kan du göra direkt på Mina Sidor, i appen, eller genom att kontakta kundservice på 08-403 096 00. Du kan spärra det fysiska kortet och det digitala kortet oberoende av varandra.
Du bör alltid skydda din enhet med kod, eller andra säkerhetstilltag som fingeravtryck eller Face ID, för att minimera risken för missbruk.

Spärra Apple Pay:
Du kan också spärra det digitala kortet genom iCloud eller Find My Iphone.
Du bör alltid skydda din enhet med kod, eller andra säkerhetstilltag som fingeravtryck eller ansiktsigenkänning för att minimera risken för missbruk.
Gå till frågan

Ja, du tjänar bonuspoäng precis som vanligt på dina köp, oavsett om du betalar med digitalt eller fysiskt kort.Gå till frågan

Du kan använda Apple- och Google Pay till att betala i alla butiker som har terminaler som stöttar NFC-teknologi.NFC betyder kontaktlös betalning så att du kan hålla telefonen eller klockan i närheten av terminalen för att betala för ditt köp.Gå till frågan

Google Pay är en tjänst för mobilbetalning och en digital plånbok utvecklad av Google.Du behöver inte överföra pengar till Google Pay, utan lägg till ditt Morrow Bank Mastercard för ett enkelt, tryggt och effektivt sätt att betala.Gå till frågan

Apple Pay är ett enklare och säkrare sätt att betala på i butiker, i appar och på nätet med hjälp av iPhone, Apple Watch, iPad och Mac*.Du kan betala med enheterna du använder varje dag. Apple Pay är också ett säkrare och snabbare sätt att betala på i appar och på nätet. Du behöver inte upprätta något konto eller fylla ut långa formulär.*Du hittar en lista över Apple Pay-kompatibla enheter här:support.apple.com/km207105.Gå till frågan

iPhone• Öppna Wallet-appen.• Tryck på plustecknet överst till höger.• Använd kameran på din iPhone för att skanna kortuppgifterna.Apple Watch• Öppna Apple Watch-appen på din iPhone.• Tryck på «Wallet och Apple Pay» och välj «Lägg till kort».• Använd kameran på din iPhone för att skanna kortuppgifterna.iPad• Gå till Inställningar.• Tryck på «Wallet och Apple Pay» och välj «Lägg till kort».• Avänd kameran på din iPad för att skanna kortuppgifterna.MacBook Pro med Touch ID• Gå till Systemval.• Välj «Wallet och Apple Pay» och välj «Lägg till kort».• Använd kameran på din MacBook Pro för att skanna kortuppgifterna.
Gå till frågan

Nej du behöver inte en aktiv internetuppkoppling för att betala med Google Pay. Terminalen använder sig av vanlig NFC teknologi.Gå till frågan

Du hittar en lista över Apple Pay-kompatibla enheter här:www.support.apple.com/km207105.Gå till frågan

Betalningstjänsten kan användas på smarttelefoner, smartklockor och andra mobila enheter som stöttar operativsystemet Android 5.0 (Lollipop) eller senare versioner.Gå till frågan

Du betalar i appar och på hemsidor i Safari på iPhone och iPad genom att välja Apple Pay i kassan och fullföra betalningen via Face ID eller Touch ID.Du betalar på hemsidor i Safari på Mac genom att välja Apple Pay och fullföra betalningen med iPhone eller Apple Watch. På MacBook Pro betalar du via Touch ID på Touch Bar.Gå till frågan

Så här betalar du med Face ID: dubbelklicka på sidoknappen, se på skärmen, och håll därefter iPhonen nära läsaren.Med Touch ID: håll iPhonen nära läsaren med ditt finger på Touch ID.På Apple Watch: dubbelklicka på sidoknappen, och håll Apple Watch mot läsaren.Gå till frågan

Kontakta oss

Du som redan är kund hos Morrow Bank kontaktar oss enkelt via brevlådan på Mina Sidor.
Kundservice
08 403 096 00
Måndag - Fredag (09 - 14)
Lördag - Söndag och helgdag (stängt)

Spärra kreditkort
08 580 996 99
Dygnet runt, hela året
Du kan också spärra kortet själv på Mina Sidor och i appen.

Aktivera digital plånbok
08 580 996 99
Dygnet runt, hela året
Ringer du från utlandet? Lägg till landskod +46 framför numret