Sparande

Vad kan vi hjälpa dig med?

Sparkonto i Morrow Bank

Ja, sparkonto hos Morrow Bank har rörlig ränta som justeras utifrån marknadssituationen.Eventuell avisering om ränteändring skickas ut 14 dagar innan ändringen, om det är till kundens nackdel.Du kan alltid se din gällande ränta under kontodetaljer på Mina Sidor.Gå till frågan

I Sverige beskattas inkomst från ränta med 30%.Banken rapporterar in kontrolluppgifter med aktuell skattesumma till Skatteverket. Denna summa visas sedan på din deklaration som ”inkomst av kapital”.
I årsbeskedet som skickas till dig meddelar vi vilket belopp Morrow Bank har rapporterat in för ditt Sparkonto. Du måste själv kontrollera att uppgifterna i din deklaration stämmer och göra själva inbetalningen.Gå till frågan

För att öppna ett sparkonto hos oss måste du ha ett svenskt personnummer och ha fyllt 18 år.Det finns dessutom ett krav på att du har din folkbokföringsadress i Sverige.Gå till frågan

Ja, som norsk affärsbank är Morrow Bank medlem i norska Bankenes sikringsfond.

Det innebär att svenska insättningar upp till motsvarande 100 000 euro per kund och bank täcks av insättningsgarantin från bankgarantifonden.
Gå till frågan

Nej, du kan ha sparkonto hos oss oavsett vilken bank du har som huvudbank, det enda du bör tänka på är att vi inte tar emot insättningar från utländska konton.Gå till frågan

För att avsluta ditt sparkonto loggar du in på Mina Sidor och överför innestående belopp till valfritt konto.Därefter skriver du ett säkert meddelande till banken via Brevlådan på Mina Sidor och meddelar avslut, samt uppger kontouppgifter till den bank vi ska överföra eventuell kapitaliserad ränta till.Kontouppgifterna behöver innehålla:
- Clearing nummer
- Kontonummer
- Bank
Kom ihåg att sparkonto hos oss är kostnadsfritt, så ett tips är att inte avsluta kontot även om du plockar ut pengarna. Med ett aktivt konto behåller du ditt personliga OCR-nummer och kan snabbt göra nya insättningar.Gå till frågan

Överföring

När kontot har skapats får du ett personligt OCR-nummer som ska användas vid insättningar till vårt kontonummer (PlusGiro) 4800901-3.Både OCR-numret och kontonumret ser du på din kontoöversikt på Mina Sidor.Gå till frågan

Du överför enkelt från ditt konto på Mina Sidor.Beloppet når vanligtvis mottagande konto inom en till två bankdagar.
Observera att du bara kan göra överföringar till personliga konton, som inte kräver OCR-nummer.
Gå till frågan

Nej, det kan du inte. Alla eventuella insättningar som görs från utlandet kommer därmed att återbetalas.Eftersom vi inte erbjuder utländska betalningar har vi inte IBAN/BIC (SWIFT) för betalning.Gå till frågan

Insättningsgaranti

Som norsk affärsbank är Morrow Bank medlem i norska Bankenes sikringsfond.Svenska insättningar upp till motsvarande 100 000 euro per kund och bank täcks av insättningsgarantin från bankgarantifonden.För mer information rekommenderar vi att du besöker Bankenes sikringsfond.Du kan också läsa mer om gällande regler för insättningsgaranti hos utländska institut på riksgalden.se.Gå till frågan

Kontakta oss

Du som redan är kund hos Morrow Bank kontaktar oss enkelt via brevlådan på Mina Sidor.
Kundservice
08 403 096 00
Måndag - Fredag (09 - 14)
Lördag - Söndag och helgdag (stängt)

Spärra kreditkort
08 580 996 99
Dygnet runt, hela året
Du kan också spärra kortet själv på Mina Sidor och i appen.

Aktivera digital plånbok
08 580 996 99
Dygnet runt, hela året
Ringer du från utlandet? Lägg till landskod +46 framför numret